Voetbal is de grootste sport in Nederland. De laatste jaren hebben de meiden (en vrouwen) daar nog eens een schepje bovenop gedaan, deze tak is momenteel volop in ontwikkeling.

Als we medisch gaan kijken, zien we dat voetbal een uniek blessure profiel heeft ten opzichte van andere veldsporten zoals hockey, basketbal en bijvoorbeeld tennis. Het is zo ongeveer de enige sport die in de basis wisselend is van ondergrond, te weten gras & kunstgras. De meest voorkomende blessures zijn spierblessures, 31%. Meer dan 1/3 van de spelers mist daarbij wel eens een training of een wedstrijd door fysieke ongemakken.

Voorbeeld picture+text

Voorkomen is beter dan genezen

We willen natuurlijk niet geblesseerd raken. Van een vervelende spierblessure waar je een training of wedstrijd door mist of een grote blessure zoals door je enkel of je knie gaan, waardoor je een heel seizoen kan missen.

Gelukkig is er niet alleen heel veel goede informatie beschikbaar uit wetenschappelijk onderzoek, maar kun je daar ook nog heel veel mee doen! Enkele factoren die wij kunnen meten & die je kunnen helpen om niet alleen klachten te voorkomen maar ook nog eens je prestatie kunnen verbeteren:

  • Excentrische kracht asymmetrie
  • Functionele lengte assymetrie
  • Beperkte beweeglijkheid van de gewrichten
  • Beperkte stabiliteit
  • ‘Bewegingsfouten’ & techniek problemen

Let op!

Blessures komen sneller terug door een mogelijk inadequate revalidatie en/of neuromusculaire adaptaties (beperkte sturing vanuit ons zenuwstelsel), laat je dus goed voorlichten!

Nova Fysio aanbeveling

  • Pre-season functional assessment (testen van spelers bij aanvang seizoen)
  • Looptraining
  • Nova Fysio Warming Up (volgens de laatste inzichten gegarandeerd minder blessures)
  • Nova Fysio Strenghtening protocol (reductie van kracht asymmetrieën)

Hardlopen, wenden/keren

Een volwassen voetballer loopt, afhankelijk van zijn positie, ca. 9 tot 12 km per wedstrijd. Hij doet vele sprints van 5 – 20m. Langere sprints zijn een zeldzaamheid. Het merendeel van de looparbeid verricht de speler zonder bal.

Jordi Voetbal

Daarom loopscholing!

Zoals bij elke tak van sport, natuurlijk ook binnen het voetbal, wordt er veel aandacht geschonken aan techniek. “Techniek vormt de rode draad in het beleid, omdat techniek de basis is om op hoog niveau overeind te blijven”. Meestal wordt hiermee het technisch handelen met de bal bedoeld. Lopen, echter, verlangt ook een goede technische vaardigheid en deze is niet bij een ieder vanzelfsprekend. Laat je voorlichten of loop eens gewoon een rondje mee met een ervaren looptrainer. Wie weet wat je kunt verbeteren!

Wat is belangrijk bij het voetbal?

Het voetballen is uiterst interessant door de veelal complexe (deel)bewegingen die er van de voetballer of keeper gevraagd wordt. Het is niet alleen rennen (sprint- en uithoudingsvermogen, versnellen en vertragen), passen en trappen, maar ook wenden/keren en duelkracht vormen een belangrijk onderdeel van de totale voetbal prestatie.

Welke voorwaarden zijn hiervoor nodig?

De basis is een optimale techniek! Zorg ervoor dat er zo min mogelijk ‘lekkage’ is, doelende op een goede stabiliteit (core stability) & bewegingscontrole (lichaamsbeheersing)! Verder is het van belang dat je verder ook goed beweeglijk bent, zowel de spieren als de gewrichten. Verder uiteraard kracht, algemene- en voetbal specifieke conditie. Mocht je hierin beperkingen hebben loop je een groter risico om geblesseerd te raken.

Wat kan ik ‘nog meer’ doen?

Alle van bovenstaande (grondmotorische) eigenschappen moeten uiteindelijk worden om gezet in de wedstrijd situatie. Vandaar het belang van functionele training! Bijvoorbeeld maximale kracht op de leg press laat je niet hoger springen of harder sprinten. Als je beter wilt leren voetballen, moet je het voetballen oefenen.

Kunstgras vs gewoon gras?

Voetballen op kunstgras leidt niet tot meer of ernstigere blessures dan op gewoon gras. Dit blijkt uit een studie waarin meer dan 1900 wedstrijden van 32 Scandinavische professionele clubs geanalyseerd zijn.

Hoe kan ik mijzelf verbeteren?

Bovenstaande factoren kunnen getest worden! Daarnaast is het van belang om goed aan je techniek te werken. En dan niet alleen ‘je schot’, maar ook je voeten werk en conditie zijn van essentieel belang. Voetbal is een sport waarbij je je hele lichaam nodig hebt. Zorg dan ook dat je het hele lichaam traint! Zorg voor een goede stabiliteit en let er op dat je een goede warming up draait en je lichaam na het trainen en de wedstrijd goed verzorgt. En denk ook aan goed materiaal, zoals schoeisel (voor de verschillende ondergronden), sport inlays, scheenbeschermers, kleding, enz.

Heb je vragen over wat Nova Fysio voor jou kan betekenen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Naast onze expertise op het gebied van preventie & prestatieverbetering hebben wij nauw contact met voetbaltrainers, performance coaches en specialisten op het materiaal.