Tennis is de 2e meest populaire sport in Nederland met meer dan 1 miljoen tennissers. Onder vrouwen is het zelfs de meest populaire sport! En dat is niet zo gek ook. Het blijkt uit onderzoek dat mensen die voor tennis kiezen gezonder zijn, een verbeterde conditie, een lager vetpercentage, goede botdichtheid en een verlaagd risico hebben op hart- en vaatziekten.

Wist je dat tennis een uniek profiel van blessures heeft t.o.v. andere bovenhandse sporten? Meest voorkomend zijn stressfracturen in de middenhandsbeentjes, pols en elleboog, rugklachten, peesblessures en spierklachten van de benen. Daarbij zien we dat het spelen op gravel en kunstgras de hoogste incidentie aan blessures met zich mee brengt.

Wat zijn aandachtspunten?

Er zijn zogenoemde risicofactoren (factoren die de kans op een blessure vergroten), of zoals wij ze noemen “verbeterpunten”. Dit zijn in willekeurige volgorde:

  • Beweeglijkheid van de schouder, m.n. de binnenwaartse draaiing
  • Inbalans spierkracht (de zogenoemde verstoorde endo/exo ratio)
  • Verminderde kracht van de rugstrekkers
  • Beperkte sturing van het schouderblad
  • Verminderde kracht bilspieren (belangrijk voor knieklachten)
  • Spierspanning van de heupbuigers (belangrijk voor ontstaan van liesklachten)
  • Mogelijk bijdrage door: onvoldoende WU (22%), vermoeidheid (22%), verkeerde techniek (16%)
  • Enkelhandige backhand vergroot risico op tennisarm (mgl door dubbelhandige backhand, andere arm kracht kan opvangen)
  • Meer geoefende tennissers minder vibratie aan onderarm dan beginners, verminderde EMG activiteit polsstrekkers
Jordi Tennis 2

Hoe kan ik mijzelf verbeteren?

Bovenstaande factoren kunnen getest worden! Daarnaast is het van belang om goed aan je techniek te werken. En dan niet alleen ‘je slag’, maar ook je voeten werk en conditie zijn van essentieel belang. Tennis is een sport waarbij je je hele lichaam nodig hebt. Zorg dan ook dat je het hele lichaam traint! Zorg voor een goede stabiliteit en let er op dat je een goede warming up draait en je lichaam na het trainen en de wedstrijd goed verzorgt. En denk ook aan goed materiaal, zoals rackets, snaren, dempers, schoenen, kleding, enz.

Heb je vragen over wat Nova Fysio voor jou kan betekenen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Naast onze expertise op het gebied van preventie & prestatieverbetering hebben wij nauw contact met tennistrainers, performance coaches en specialisten op het gebied materiaal (rackets, bespanningen, schoeisel, sportkleding, enz).

“one important key to success is self-confidence. An important key to self-confidence is preparation.” Arthur Ashe