Herstel als een topatleet!

Misschien wel het meest onderbelichte aspect van training, het herstel proces. Daarnaast ook een van de grootste oorzaken voor wat betreft overbelasting blessures en trainingsmoeheid. De meeste effecten van onze training vinden plaats tijdens het herstelproces en in onze slaap.

Wil je toch trainen? Ga dan fietsen, zwemmen of doe een training gericht op ontspanning of beweeglijkheid.

Als je er eens goed over nadenkt, met trainen zorgen we eigenlijk voor een gecontroleerde schade toebrengen aan ons lichaam, om zodoende een trainingsprikkel toe te brengen en de daarbij behorende respons aan het weefsel te omarmen. Het lichaam adapteert, de microscopische scheurtjes in de spiervezels worden gerepareerd en wordt sterker, hoera voor supercompensatie!

Het is heel gewoon om stijfheid en spierpijn te ervaren na een zware training, echter kan aanhoudende spierpijn ervoor zorgen dat je motivatie minder wordt. Het is daarom ook een van de redenen dat mensen stoppen met sporten. Niets doen na een training lijkt een goed en welverdiend idee, maar je kunt betere methodes gebruiken om de stijfheid en pijn te verminderen.

Hoe herstel ik goed?

Door actief aan je herstel te werken, bijvoorbeeld middels een herstel workout. Deze kun je het beste plannen een dag na je intensieve training sessie of wedstrijd. Door het geleidelijk aan bewegen van je lichaam, breng je de doorbloeding weer goed op gang en worden de zogenoemde afvalstoffen beter afgevoerd. Visualiseer maar eens de wielrenners die na een zware bergrit van 150K nog een minimaal een half uur zitten uit te trappen op de rollerbank.

Om het risico op overbelasting te verkleinen is het raadzaam om eens in de 4-6 weken een rustpunt in te bouwen (afhankelijk van de intensiteit van je trainingen). Maak je lichaam weer fris, herstel de spieren en verminder stress hormonen. Dit stelt je lichaam in staat om te herstellen, overbelasting te voorkomen en beter & sterker terug te keren met krachtige sprongen vooruit in je prestatie!

Het actieve herstel kan bijvoorbeeld bestaan uit een lage intensiteit cardio training tussen de 10 – 15 min of rustige oefeningen voor het bereiken van het optimale resultaat.

Comp(l)ex herstel

Ben je op zoek naar toevoegingen op je huidige training & herstel? Al gehoord van de Compex? De Compex is enerzijds een soort van privé masseur die je elke dag thuis kunt inzetten. Hierdoor herstel je veel sneller en zorg je dat je frisser aan je trainingen begint. Anderzijds kun je de Compex inzetten voor optimalisatie van je krachttraining. Je kunt een gebalanceerde en effectieve workout bewerkstelligen binnen slechts 15-20 minuten! Op deze manier kun je dus sneller herstellen & een betere prestatie leveren.

Heb je vragen over het optimale herstel voor jouw lichaam? Of wil je de Compex eens uit proberen? Neem dan contact met ons op!