De warming up verhoogt de doorbloeding en zorgt voor een boost in zuurstof toevoer naar de spieren. Het is de beste manier om de spieren warm te maken (dus op een gezonde spanning te brengen!) en om de gewrichten te smeren. Het belangrijkste doel is om de bewegingsuitslagen rustig te vergroten zodat je lichaam de meest maximale prestatie kan leveren. Het stimuleren van het zenuwstelsel, verhogen van de kern temperatuur om de prestatie te verbeteren.

Hoe lang?

Doe een warming up die opbouwend is in intensiteit en houd rekening met de grenzen van jouw lichaam, gedurende ongeveer 10 minuten.

Doe dynamische oefeningen zoals heel dribbling (dribbelen), trippling (looppas)sen, skipping (knieheffen), walking lunges (uitvalspassen) en arm swing exercises (armzwaai oefeningen; ofwel “de Melchert”).

Uit studies blijkt dat een dynamische warming up efficiënter is dan bijv. rekken in het voorkomen van klachten!

En mag ik nog (statisch) rekken?

Statisch rekken is zeker nog goed, maar NA de training.

Rondjes om het veld lopen heeft geen zin

Rekken voorafgaand vermindert de prestaties

Verminderde kracht en explosiviteit

Spieren worden niet langer, meer ‘gevoel’

Rekken draagt niet bij aan de preventies van blessures of spierpijn

N.B. Warming up en rekken is ‘cultuur’ -> moeilijk om te veranderen?